Wednesday, October 26, 2011

selamat menulis cikgu!



Bengkel Penulisan Kreatif (Cerpen) di Institut Pendidikan Guru (IPG) Kampus Tengku Ampuan Afzan, Kuala Lipis pada 19-20 Oktober lalu.

Ini kali pertama saya sampai di Kuala Lipis. Memandu sendirian dari Kuala Lumpur selama 2 jam lebih. Banyak jugalah yang saya lihat sepanjang jalan. Seorang kawan beritahu, "hijau saja sepanjang jalan..." Memang betullah! :-)

Bengkel penulisan cerpen selama 2 hari berjalan lancar. Berkongsi teknik penulisan, berkongsi proses kreatif penulisan cerpen memang suatu yang mengujakan bagi saya. Lain pengarang, lain cara proses kreatifnya. Malah setiap karya yang dihasilkan ada keunikan dan proses penghasilan tersendiri. Saya pegang kepada prinsip mudah: faham & kuasai dahulu elemen & teori asas dalam penulisan cerpen (seperti tema, watak, sudut pandangan dll), kemudian jika hendak langgar hukum ini, langgarlah.

Terima kasih kepada para peserta, bakal-bakal guru dari IPGKTAA sebab mereka ramah, baik hati, sporting dan bersemangat hendak belajar mengarang, walaupun kadangkala saya gelak dan 'jenaka'kan idea mereka. (Tapi serius, saya seronok sangat bertemu, berkongsi dan bertukar pandangan dengan anda semua!) Harap-harap perkongsian saya selama 2 hari itu bermanfaat buat mereka dan ramai pengarang berpotensi dapat dilahirkan dari IPG ini.

0 comments: