Wednesday, August 03, 2011

Catatan Kenangan & Awal Ramadan

DUA bulan saya terlupa pada blog. Mungkin buat-buat lupa. Ada beberapa urusan menuntut perhatian. Jadi terpaksalah beri keutamaan pada yang utama. Sekadar berkongsi gambar-gambar, itu yang termampu setakat ini.


9 Julai 2011. Orang di Kuala Lumpur sibuk berhimpun Bersih. Saya di utara, berkongsi pengalaman penulisan di SMKA Kerian, Perak. Senang sekali di sana, buat saya teringat sekolah sendiri di Ipoh dulu. ‘Sekolah budak pandai’ – kata kawan lama saya, Cikgu Hasnan yang mengajak saya ke sekolahnya. Apa pun terima kasih atas kepercayaan yang diberikan & silaturahim yang terikat akrab.


23 & 24 Julai 2011. Bengkel Penulisan Novel Akademi Penulis. Jumlah peserta paling sedikit; empat orang. Tetapi peserta tetap aktif & macam tak benarkan saya diam. Serius, saya suka layan peserta yang aktif!


30 & 31 Julai 2011. Bengkel Penulisan di Concorde Inn Sepang. Terima kasih Dr. Raudah Siren kerana membawa saya menyertai barisan penceramah & fasilitator. Kiranya, ini bengkel penutup sebelum Ramadan. 70++ orang peserta pelbagai peringkat usia & pengalaman, daripada budak sekolah rendah sehingga warga emas, yang baru hendak belajar menulis, yang bercita-cita hendak jadi penulis rencana, yang mahu jadi penulis kreatif, blogger dan sebagainya. Apa pun, menulis adalah proses, takkan pandai dengan sekali dua masuk bengkel, selebihnya usaha wajib ada.

Selamat menyambut Ramadan untuk diri sendiri & kawan-kawan. Ada ria, ada syahdu. Sehari sebelum Ramadan, saya terbaca blog sahabat mengenai kepulangan ke rahmatullah seseorang yang saya kenal. Datin Amelia Kassim (saya memanggilnya Kak Amy), bekas editor majalah Kuntum kembali ke rahmatullah beberapa hari sebelum Ramadan. Kebetulan saya akrab dengan suaminya, Prof. Datuk Dr. Mansur Abdullah (saya memanggilnya ‘Ayahanda’) sejak Datuk Mansor di UTM Skudai lagi, jadi secara tak langsung kemudiannya saya dapat mengenali rapat Kak Amy dan berkongsi pendapat & pengetahuan mengenai dunia penulisan dan penerbitan.

Pada Ramadan pertama juga, saya mendapat berita mengenai sahabat saya, novelis Liana Afiera Malik yang meninggal dunia sehari sebelum kita berpuasa. Mudah-mudahan mereka ditempatkan dalam kalangan orang beriman. Saya akan rindukan persahabatan dan kemesraan yang pernah kami pupuk bersama. Al-Fatihah untuk kedua-dua sahabat saya ini.

0 comments: